tisdag 1 mars 2011

Spets & sömnad




Jag verkligen älskar fina vita dukar & lakan med spets och broderi. 

Min älskade Farmor var en fena på att brodera. De var hon som lärde mig sy, virka och sticka och inte minst brodera. Som barn fick jag ofta vara hos min farmor och farfar då mina föräldrar jobba och jag trivdes där bland farmors sylådor och garn. Jag lärde mig korsstygn och senare lärde jag mig även Hardanger sömnad.


 Hardanger dukar

Hardanger sömn

Farmors garnlåda

Att bädda med spets ger ett fint och Romantiskt intryck. Jag verkligen älskar gamla spetslakan och örngott. Många i mina ägor är från min släkt och de har också monogram broderat.
Några små babyörngott som min man och våra barn har sovit på som små är av högsta kvalité  och känns nästan som siden. 


Gammalt örngott för barn med spets och broderi av högsta kvalité. 

Ett av många loppis fynd  - Hand knypplad spets

Gamla fina örngott & lakan med spets.
Egen sydda vimplar i "Tilde-tyg".
Gardinen är en del av ett gammalt spetslakan.




♥ Mitt vita sköna hem ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar